Gegevens
Bouwjaar 30-06-1993
Kilometerstand 149.950 km
Kleur exterieur Zwart (A1A1)
Kleur interieur Zwart, Violet, SternRubin, Grauviolet (V1)
Motorinhoud (CC) 3.600 cc
Vermogen (PK) 260 PK
Transmissie handgeschakeld
BTW of marge Marge auto
Vraagprijs € 169,500,00

 
Omschrijving

De hier aangeboden Porsche 964 RS lightweight is uitgevoerd in lakzwart met zwart/magenta interieur.
Deze ultieme rijdersauto is “matching numbers”; het chassis, de motor, de versnellingsbak en ook de bodyshell,
de motorklep en het kofferdeksel zijn bij elkaar sinds op 3 september 1992 de fabriek werd verlaten om
vervolgens door Porsche Koblenz uitgeleverd te worden.
Ook de fabrieksstickers het kofferdeksel en onder de heerlijk zittende Recaro kuipstoelen
bewijzen dat deze Porsche zeer origineel is.

Deze Porsche komt met een “meer-dan-vuistdikke”, transparante historie.
Het originele onderhoudsboekje, instructieboekjes alsmede het bijbehorende geboortecertificaat;
het is allemaal aanwezig.
Het onderhoudsboekje en de vele facturen van Porsche dealers en gerespecteerde specialisten bewijzen
dat dit exemplaar uitsluitend in handen is geweest van liefhebbers die nooit hebben bezuinigd op onderhoud.

Sinds 2014 is deze Porsche bij ons (Astara) in onderhoud. Onlangs is o.a. de motor volledig gereviseerd 
(foto’s en facturen ter inzage). Sindsdien is er slechts 1.500km gereden.

De Nederlandse Porsche importeur Porsche Pon Leusden heeft in 2011, als onderdeel van een
cosmetische deelrestauratie de tellers gereviseerd. Daarbij werd de kilometerstand
van 132.000km teruggezet naar 0 (uiteraard gedocumenteerd). De huidige tellerstand is 17.950 km.

Al met al zorgt het uitvoerige onderhoud er voor dat deze 964 RS Lightweight net zo lichtvoetig is als destijds.
Klaar voor vele zorgeloze kilometers.
Rijden in deze Porsche is verslavend, u bent gewaarschuwd.
We kunnen dit exemplaar scherp geprijsd aanbieden aan de volgende liefhebber.
Een rijdersauto, maar ook een gewild stukje Porsche heritage wat niet misstaat in iedere serieuze verzameling.

 

Uitvoering

M002 Lichtgewicht versie
M220 LSD Limited Slip Differentieel
M384 Recaro bucket seat, links
M385 Recaro bucket seat, rechts
M481 Handgeschakelde versnelllingsbak, 5-versnellingen
M488 Stickers in Duits
C00 Versie voor Duitsland
M564 Geen airbag
M656 Zonder stuurbekrachtiging

 

De Porsche 964 RS Leightweight

De 964 betreft de Porsches 911 die werden gemaakt van 1989 - 1993 met interne typebenaming 964.
De 964 is de prachtige symbiose van oud en nieuw: de klassieke 911 vorm met compleet
vernieuwde techniek, waaronder de twinspark 3.6 liter motor, versnellingsbak, besturing, wielen,
onderstel etc.

De Porsches met het achtervoegsel RS ('RennSport') betreft de snelste varianten van de serie.
Er zijn slechts 1.972 exemplaren gebouwd van de Porsche 964 RS Lightweight M002.
Met de geboorte van de 964 RS bouwde Porsche na de 2.7 RS uit 1973 eindelijk weer een volledig door
de racerij geïnspireerde 911.
De aanmerkelijk verbeterde prestaties en weggedrag werden onder andere bereikt door een
aanzienlijke (10%) gewichtsbesparing.

Ten opzichte van de standaard Carrera 2 werden airco, elektrische raambediening, achterruitverwarming,
centrale vergrendeling achterwege gelaten.
Er werd gebruik gemaakt van de heerlijk zittende en gewicht besparende Recaro racestoelen, handmatig
verstelbare cup spiegels, lichtgewicht deurpanelen (met de karakteristieke lusjes aan de deuren),
5.5 kilo lichtere achterbumper, dunnere kabelboom, aluminium kofferdeksel, magnesium velgen,
dunnere vloerbedekking, lichtgewicht accu en dunner glas (3mm ipv 4.7mm).
Geluidswerende bekleding werd achterwege gelaten evenals de stoeltjes voor passagiers achterin.

Enkel de beste motoren werden uitgekozen voor deze serie.
De extra PK’s ten opzichte van de standaard Carrera 2 motoren werden bereikt door een aangepast
motor management systeem.
De sprint van 0-100 ging in 5.4 seconde en de topsnelheid bedroeg bijna 290.

Het meest indrukwekkende was echter de tussenversnellingen, welke aanzienlijk verbeterde dankzij
het lichtgewicht (uit de racerij afkomstige) vliegwiel en andere versnellingsbak overbrengingen.
Grotere, geventileerde turbo Remmen voor en uit de 964 Cup serie afkomstige remschijven en blokken achter
verzorgden de benodigde rem performance.
Het sportonderstel (andere veren en schokbrekers) zorgde er voor dat de 964 40mm lager ligt,
hetgeen er voor zorgt dat het rijgedrag fenomenaal is.
Tevens zorgt dit er voor dat de 964 RS er in stilstand reeds snel uitziet.

De 964 RS is de favoriet van vele autoliefhebbers zoals te lezen valt in vele publicaties zoals Topgear magazine,
Total911, PerformanceCar, GT Porsche, etc.
De ex-wereldkampioen rally en Porsche testrijder Walter Röhrl is zelfs idolaat van zijn zwarte 964 RS.
Vele Porsches zijn in zijn verzameling gekomen en gegaan, maar de 964 RS blijft in zijn nabijheid.
Deze Röhrl 964 RS is zelfs zo beroemd dat hij ook als modelauto te koop is.

Sinds kort is de 964 RS toegelaten in de US. We zien er dus velen verdwijnen naar de andere kant van de oceaan.

Samengevat kun je gerust stellen dat de 964 RS raceauto is voor de openbare weg,
die ook prima te gebruiken is voor mooie tourritten en zelfs voor dagelijks gebruik.

 

Infosheet en conditierapport
Klik op onderstaande button om een uitgebreide infosheet en technisch conditierapport
van deze Porsche te ontvangen.

Download infosheet

Infosheet opvragen

Klik hier om verder te gaan ×

 

 


Voor meer informatie over deze auto: ASTARA, specialised in Porsche   
  Ralph Schreuder
  T: 06 53 478 062
  M: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.