993 - de laatste luchtgekoelde Porsche

Inhoudsopgave
993 - de laatste luchtgekoelde Porsche
993 Carrera 2 en Carrera 4
993 Carrera 4S
993 Carrera 2S
993 Targa
993 Cabriolet
993 Turbo
993 RS
Alle pagina's

In de herfst van 1993 werd de Porsche 964 afgelost door de nieuwe 911 van modelreeks 993. Terwijl het middengedeelte nagenoeg onveranderd bleef t.o.v. de 964 werden de voor- en achterzijde volledig vernieuwd.
De 993 kreeg nieuw ontwikkelde Elipsoid-schijnwerpers. Bovendien werd de achterzijde van de carrosserie verbreed.

De 993 werd in 1e instantie alleen met achterwielaandrijving aangeboden.
Een jaar later kwam de 4-wielaangedreven Carrera 4 op de markt.
Het uiterlijke verschil van de Carrera 4 zijn t.o.v. de Carrera 2 de witte knipperlichten voor en de rode knipperlichten achter.
Bij de C2 zijn deze oranje.


993 Carrera 2 en Carrera 4

De 6-cilinder boxermotor van de 993 had in 1e instantie 272pk.

In 1995 werd dit mede door een nieuw VarioRam-systeem 285 pk.
Deze motor van de 993 is de laatst luchtgekoelde 911-motor.
Het geluid van de 993 is werkelijk een genot om te horen. Typisch Porsche 911.
Al bij stationaire loop heeft de 993 al een “hees gerochel” dat bij de latere modellen – vanaf de 996 – geheel ontbreekt.

Zoals ook zijn voorganger heeft de 993 een achterspoiler die bij circa 70 km/u elektrisch omhoog komt en daarmee de druk op de achteras verhoogd.

De C2 en de C4 coupé werd in de navolgende aantallen geproduceerd:

1994 961 ex.
waarvan 456 ex. voor USA
1995 11.157 ex.
waarvan 4.139 ex. voor USA
1996 10.433 ex.
waarvan 3.671 ex. voor USA
1997 2.154 ex.

De Porsche 993 C2 en C4 heeft op de dag van vandaag slechts maar enkele jaren na het einde van de produktie al een cult-status bereikt.
Dat ligt vooral aan dat de 993 de laatst luchtgekoelde boxermotor heeft.

Techniek
Aantal cilinders 6
Inhoud 3.600 cc
Vermogen 272 pk - vanaf 1995: 285 pk (variocam)
Koppel 340 Nm (bij 6.100 t/min)
Acceleratie 5,4 sec.
Topsnelheid 275 km/u

993 4S

De van 1996 tot 1998 gebouwde Porsche 993 Carrera 4S is een soort kruising tussen een standaard Carrera en een 993 Turbo.
Optisch zijn de Carrera 4S en de Turbo erg gelijk aan elkaar.
Grootste verschil is de grote achtervleugel die alleen de Turbo heeft.
Afgezien van deze achtervleugel stemmen beide typen toch in vele punten overeen.
De 4S heeft de voorbumper/spoiler van de Turbo.
De 4S is zoals de Turbo aan de achteras 6 cm breder dan de Carrera en heeft daarom bredere achterschermen.
Standaard had de 4S de 18”-velgen en de rode remklauwen van de Turbo zoals bij de Turbo. Tevens had deze ook de knipperlichten achter rood en voor wit.
Ook heeft de 4S gewichtigere sideskirts.

De techniek van de 4S is hoofdzakelijk gelijk aan de standaard Carrera's. Ook in de 4S werkt de 285 pk sterke boxermotor.
De remmen kreeg de 4S van de Turbo en de daarbij horende rode remklauwen.
Tevens waren in de 4S diverse accessoires standaard die in de Carrera alleen tegen meerprijs verkrijgbaar waren;

  • airco,
  • boordcomputer,
  • vollederuitrusting,
  • volelektrische stoelen,
  • achterruitwisser,
  • dakspoiler met geïntegreerde 3e remlicht,
  • geluidssysteem met cassette/radio.

Tenslotte was bij de 4S sportstoelen zonder meerprijs verkrijgbaar.

Zoals de typeaanduiding laat raden had de Carrera 4S (zoals ook de Carrera 4 en de Turbo) een permanente 4-wielaandrijving.
Vergeleken met de standaard Carrera is het onderstel van de 4S voor 10 mm en achter 20 mm verlaagd.

De belangrijkste kenmerken van de 4S samengevat:

  • vierwielaandrijving
  • Turbo remmen
  • Turbo optiek
  • Turbo interieur

De 4S werd in vergelijk met de standaard 993 Carrera in verhouding in kleinere aantallen gebouwd.
Dat is dan ook hoofdzakelijk de hoofdreden dat voor de 4S wezenlijk meer betaald wordt dan voor een standaard C2 of een C4.

In 1997 werden totaal 2.752 Porsches S4 gebouwd,
in 1998 verlieten nog eens 900 voertuigen van dit model de produktiehallen.


993 2S

In 1997 werd de 993 modellenreeks verrijkt met de Porsche 993 Carrera 2S.
Deze werd alleen in 1997 en '98 gebouwd.
Qua onderstel, carrosserie en uitrusting waren de Nederlandse uitvoeringen van de 2S gelijk aan de 4S.
Enig technisch verschil: de 2S heeft geen 4-wielaandrijving.
In Duitsland was de 2S wel standaard uitgevoerd met het onderstel en carrosserie van de 4S maar waren de 18”-Turbo velgen, de witte knipperlichten voor, de rode knipperlichten achter en het Turbo-interieur optioneel.

Een opvallend (en mooiste) verschil is dat bij de 2S in de spoiler 2 roosters zitten in plaats van 1 en deze worden gescheiden door een in de carrosseriekleur gespoten stijl.

Van de 2S werden in zijn 2-jarige bouwtijd 3.370 ex. in 1997 gebouwd en 1.123 ex. in 1998, waarvan 993 voor de Amerikaanse en Canadese markt.

Wie eenmaal een Porsche 993 Carrera 2S of 4S in levende lijven heeft gezien zal – zover ie ook maar een beetje sportwagenbloed in zich heeft – deze aanblik niet gauw meer vergeten.
Het verlaagde onderstel in combinatie met de 18” Turbo-velgen en de bredere achterzijde geven al bij stilstand een sportieve indruk!


993 Targa

In november 1995 bracht Porsche de nieuwe Targa-versie op de markt, waarvan het dakconstructie wezenlijk anders was dan zijn voorganger.
Terwijl bij zijn voorgangers het dak eruit geklikt kon worden en in de kofferruimte liet opbergen was bij de 993 Targa sprake van een volglasconstructie die zich zoals bij een groot schuifdak elektrisch openen liet en in open toestand onder de achterspoiler bevindt. De rijder kan het dak dus verwijderen zonder te hoeven uitstappen.
Ook bij gesloten toestand gaf het glazen dak een uitgesproken gevoel van vrijheid.

De motor van de Targa was gelijk aan de standaard versie van de 993 Carrera.

Produktieaantallen:

1996 2.442 ex.
waarvan 462 ex. voor USA
1997 1.807 ex.
1998 332 ex.
waarvan 122 ex. voor USA

 


993 Cabriolet

De Porsche 993 Cabriolet is ideaal voor alle 993-liefhebbers die zijn favoriete auto ook graag open rijden.
De cabriolet was verkrijgbaar als achterwielaandrijving en als 4-wielaandrijving.

Het dak opent zich via een knop op het dashboard volautomatisch. Zoals ook bij zijn voorganger - de 964 cabriolet – kon ter beschutting tegen de wind een windscherm geplaatst worden. In combinatie met de omhooggeplaatste zijruiten werd de wind in de auto tot een minimum beperkt.

De motor van de cabriolet was gelijk aan de standaard versie van de 993 Carrera.

Produktieaantallen:

1994 598 ex.
waarvan 283 ex. voor USA
1995 6.596 ex.
waarvan 3.718 ex. voor USA
1996 4.218 ex.
waarvan 2.152 ex. voor USA
1997 3.748 ex.

 


993 Turbo

De Porsche 993 Turbo is het topmodel van de 993-modelreeks.
De Turbo is uiterlijk aan de grote achterspoiler te herkennen.
Deze heeft bij de Porsche traditioneel 2 opdrachten te vervullen: als eerste wordt de druk op de achteras verhoogd, wat een hogere stabiliteit bij hogere snelheden tot gevolg heeft.
Ten tweede bevind in deze grote achterspoiler 2 luchtkoelers voor de Turbo.
De beide luchtkoelers hadden in de normale spoilers niet genoeg plaats omdat deze spoiler zich erg dicht bij de motor bevind.

De Porsche 993 Turbo – die in 1995 op de markt kwam, heeft in tegenstelling tot zijn voorganger – de Porsche 964 Turbo – 2 Turbo's. Door montage van 2 kleinere turbo's in plaats van 1 grote kon het sneller aanspreken en een gelijkmatigere vermogenstijging bereikt worden. Door de bi-turbo installatie werd ook de bij Turbo-motoren gebruikelijke turbogat ver geëlimineerd. De motor pakt bij het stijgen van het toerental gelijkmatiger op, zonder de verrassende trap in de rug bij het plotseling inkomen van de turbo.
In tegenstelling van zijn voorganger heeft de 993 Turbo een permanente 4-wielaandrijving.

De Turbo heeft ook een ander geluid dan de standaard 993-versies. De 993-turbo is iets stiller dan de overige Carrera-modellen. Desondanks is het geluid van de Turbo indrukwekkend. Het beschaafde geblubber van de Turbo-motoren in stationairloop dat bij acceleratie in een gerochel overgaat is een akoestisch hooggenot.
En één ding is door 911-liefhebbers nooit bestreden: de 993 Turbo klinkt vele malen sportiever als zijn opvolger: de 996 Turbo.

Produktieaantallen:

1996 2.484 ex.
1997 1.775 ex.
waarvan 182 ex. in Turbo S uitvoering
1998 556 ex.
waarvan 160 ex. in Turbo S uitvoering

Het grote kenmerk van de 993 Turbo t.o.v. vergelijkbare supersportwagens de directe combinatie tussen racesportkarakter en de dagelijkse bruikbaarheid.


993 RS

Ook de Porsche 993 heeft een RS sportversie, van welke 1.146 ex. totaal gebouwd zijn.

De Carrera RS verschilt met de standaard Carrera door de permanente achterspoiler die een beetje op die van de Turbo lijkt.
Door de gewichtsreductie t.o.v. de Carrera van circa 100 kg (1270 kg i.p.v. 1370 kg) en de vermogensstijging naar 300 pk accelereert de RS in 5 sec. naar de 100 km/u (Carrera 5,4 sec.) en heeft een topsnelheid van 277 km/u (Carrera 275 km/u).

Typische kenmerk van de 993 RS zijn o.a. De zeer fraaie Porsche-Speedline velgen.

Bron: www.porsche993.ch